έρευνες στην κυπριακή ΑΟΖ, δεν επηρεάζει τις προθέσεις της Κυβέρνησης και δεν αναστέλλει τις εν εξελίξει διαδικασίες.
Όπως πληροφορείται ο «Π», μετά τη γνωμάτευση της Νομικής υπηρεσίας για τη διαδικασία παραχώρησης αδειών για νέες έρευνες στην ΑΟΖ, η υπουργική επιτροπή προωθεί με ταχύτητα τις ενέργειές της για την ετοιμασία πρότασης προς το Υπουργικό Συμβούλιο για ανοικτή πρόσκληση προς κάθε ενδιαφερόμενη εταιρεία να υποβάλει σχετική αίτηση. Κυβερνητικές πηγές τόνισαν στον «Π» ότι θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η εφαρμογή του άρθρου 5 του νόμου περί υδρογονανθράκων, το οποίο προβλέπει τη δημοσίευση πρόσκλησης στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας και στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Οι ίδιες πηγές πρόσθεσαν ότι «όλα θα ξεκαθαρίσουν πολύ σύντομα» και αρχές Νοεμβρίου οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν λάβει το πράσινο φως για την ετοιμασία και κατάθεση των προτάσεών τους, εντός 90 ημερών. Παράλληλα, η Κυβέρνηση προχωρεί σύντομα και στη σύσταση ομάδας Κυπρίων ιδιωτών εμπειρογνωμόνων, που θα λειτουργούν ως σύμβουλοι της αρμόδιας υπουργικής επιτροπής για θέματα που αφορούν διάφορες πτυχές των ερευνών, της εκμετάλλευσης, της επεξεργασίας και της εμπορίας φυσικού αερίου.
Η γνωμάτευση
Όπως έγραψε ο «Π» σε παλαιότερα ρεπορτάζ, έγιναν όντως κάποιες σκέψεις για τη δυνατότητα να επιλεγεί η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης αδειών σε εταιρείες που είχαν υποβάλει αιτήσεις και κατά τον πρώτο γύρο αδειοδότησης. Ο εναρμονιστικός νόμος περί υδρογονανθράκων παρέχει τη δυνατότητα στο κράτος να παρακάμψει τη διαδικασία της πρόσκλησης για υποβολή αιτήσεων και να προχωρήσει σε απευθείας διαπραγμάτευση, στην περίπτωση που η περιοχή όπου θα διεξαχθούν έρευνες έχει ήδη αποτελέσει αντικείμενο προηγούμενης διαδικασίας αδειοδότησης αλλά δεν κατέληξε στη χορήγηση άδειας. Στην περίπτωση της ΑΟΖ, ο α’ γύρος αδειοδότησης περιέλαβε όλα τα οικόπεδα, συνεπώς κρίθηκε ότι θα μπορούσε, βάσει του άρθρου 5, εδάφιο 4, να προχωρήσει αμέσως η Κυβέρνηση σε απευθείας διαπραγματεύσεις με ενδιαφερόμενους. Ωστόσο, η Νομική υπηρεσία, η οποία κλήθηκε να γνωματεύσει, υπέδειξε ότι ο χρόνος που παρήλθε από την πρώτη αδειοδότηση και η αλλαγή αρκετών δεδομένων από τότε καθιστούν προσφορότερη λύση τη δημοσίευση νέας πρόσκλησης προς ενδιαφερόμενους. Η γνωμάτευση έγινε αποδεκτή από την υπουργική επιτροπή και σε αυτήν τη βάση θα στηριχθεί και η τελική απόφαση του Υπουργικού.
Ποιος αποφασίζει
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η αρμοδιότητα μελέτης του περιεχομένου των αιτήσεων που υποβάλλονται για έρευνες και εκμετάλλευση ανήκει στη συμβουλευτική επιτροπή, στην οποία συμμετέχουν οι γενικοί διευθυντές των υπουργείων Εμπορίου, Εξωτερικών, Οικονομικών και Γεωργίας, ο διευθυντής του τμήματος Γεωλογικής Επισκόπησης, ο διευθυντής της υπηρεσίας Ενέργειας και εκπρόσωπος του γενικού εισαγγελέα. Με πρόταση την οποία θα καταθέσει σήμερα, ο Αβέρωφ Νεοφύτου ζητά να συμμετέχουν ως παρατηρητές και εκπρόσωποι της Ελεγκτικής υπηρεσίας και του Γενικού Λογιστηρίου.
Η συμβουλευτική επιτροπή αξιολογεί τις προτάσεις, επεξεργάζεται θέματα που τίθενται ενώπιόν της και συμβουλεύει τον υπουργό Εμπορίου για οποιοδήποτε σχετικό θέμα και ιδιαίτερα για την έγκριση ή απόρριψη μιας αίτησης, ή τον καθορισμό όρων σε μια άδεια. Ωστόσο, τις άδειες ερευνών και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων τις χορηγεί το Υπουργικό Συμβούλιο.
Εθνική ασφάλεια
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα κριτήρια που μπορεί να θέσει το Υπουργικό Συμβούλιο κατά την αξιολόγηση των προτάσεων και τη λήψη απόφασης. Σύμφωνα, λοιπόν, με το άρθρο 12, εδάφιο 1, τα κριτήρια αυτά μπορεί να αφορούν την εθνική ασφάλεια ή το δημόσιο συμφέρον, την τεχνική και οικονομική δυνατότητα του αιτητή, τους τρόπους με τους οποίους ο αιτητής προτίθεται να φέρει σε πέρας τις δραστηριότητες που προβλέπει η άδεια και την τυχόν αναποτελεσματικότητα ή ανευθυνότητα που δυνατόν να επέδειξε ένας αιτητής σε προηγούμενη διαδικασία αδειοδότησης. Είναι προφανές από τα πιο πάνω ότι ο νόμος παρέχει στο Υπουργικό Συμβούλιο τη δυνατότητα ευελιξίας κατά την αξιολόγηση των προτάσεων χωρίς την αυστηρή διαδικασία των ανοικτών προσφορών, προκειμένου να εξυπηρετηθούν προτεραιότητες που αφορούν την εθνική ασφάλεια και το δημόσιο συμφέρον. Εν ολίγοις, δυνατότητες ευελιξίας τις οποίες ο νόμος περί δημοσίων συμβάσεων παρέχει μέσω της εξαίρεσης για απευθείας ανάθεση αντί προσφορών, ο νόμος περί υδρογονανθράκων τις παρέχει μέσα από τα βασικά άρθρα του, στο πλαίσιο πάντα της διαδικασίας πρόσκλησης υποβολής αιτήσεων. Οι πιο πάνω πρόνοιες δεν επηρεάζονται από τις προτάσεις νόμου που κατέθεσαν βουλευτές στην επιτροπή Ελέγχου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου